BYE BYE KETTING, HELLO BELT DRIVE!

BYE BYE KETTING, HELLO BELT DRIVE!

De fiets en de ketting zijn bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zou je best eens op de fiets naar werk willen maar ben je bang voor vlekken op die poepsjieke pantalon? Met riemaandrijving, ook wel belt drive genoemd, weet je zeker dat je piekfijn aankomt.

WAT IS EEN BELTDRIVE?
De beltdrive (snaaraandrijving) is een kunststof aandrijfriem die vooral bekend is bij sportieve fietsen, maar tegenwoordig is de riemaandrijving ook op steeds meer stadsfietsen te vinden. De riem vervangt de ketting en loopt ook over twee tandwielen. De riem is gemaakt van een sterke, strekvrije koolstofvezel ook wel Carbon genoemd. De grote voordelen van een riemaandrijving versus ketting zijn:

  • Hij gaat tot vier keer langer mee dan een traditionele ketting.
  • Er is minder wrijving, dus de fiets fietst lichter en makkelijker.
  • Hij maakt minder geluid tijdens het fietsen.
  • Er is nauwelijks onderhoud nodig.
  • Hij hoeft niet gesmeerd te worden, dus nooit meer vieze handen.
  • Hij kan niet roesten.
  • De kettingkast is overbodig omdat je niet met je broek in de ketting vast kunt komen te zitten en de beltdrive niet bang is voor een beetje regen of viezigheid.
 
  • Past alleen op een speciaal frame. Een traditionele fietsketting kunt u loshalen. Een riem kun je niet loshalen, deze moet in zijn geheel door het frame heen. Het frame van een fiets met een riemaandrijving moet dus als het ware open kunnen, zodat de riem vervangen/verwijderd kan worden. Je kunt dus niet zomaar iedere fiets uitrusten met een riemaandrijving.
  • Duurder dan een traditionele fietsketting. Een beltdrive is een duurder aandrijfsysteem dan een fietsketting. Het is daarentegen wel tot vier keer langer mee dan een traditionele ketting.


DE VERSCHILLENDE MERKEN

Gates is een Amerikaans bedrijf die zich al meer dan 100jaar bezig houdt met aandrijvingsriemen. Ze zijn groot geworden met ontwikkelen van aandrijvingsriemen die zeer grote ventilatoren konden aandrijven, tot wel 10.000Pk. Sinds 1911 is Gates ook actief in de autobranche en motorbranche. De laatste innovatie van Gates zijn de zeer hoogwaardige aandrijfriemen die vandaag de dag gebruikt worden in de fietsenbranche. De gates snaren worden vaak gebruikt in combinatie met de hoogwaardige naven als alfine of rohloff.
Continental ontwikkelt en vervaardigt aandrijvingsriemen voor voertuigen, machines en installaties. Door de samenwerking met fabrikanten voor originele uitrusting en de onderdelenmarkt, beschikt deze divisie over fabrieken in Europa, de NAFTA-regio, Zuid-Amerika en Azië.  Continental snaren wordt vaak in combinatie met de “normale” Shimano nexus naaf gebruikt.


VEEL GESTELDE VRAGEN. 
- wat als er een steentje tussen komt? Heeft u ooit een steentje tussen uw cassette gehad? De kans hierop is zeer klein, de riem beweegt met een bepaalde snelheid waardoor het steentje o.i.d. weg geketst wordt i.p.v. tussen een riemvertanding gaat zitten. Gebeurt het toch dan zal het einde verhaal van de riem zijn, evenals dat het einde verhaal voor de ketting zal zijn. Een kleine takje zal geen kwaad kunnen.


- kan hij breken? De riem wordt ook toegepast op bijvoorbeeld Harley Davidsen motoren, deze hebben veel meer vermogen dan een mens ( max. 7 Watt per kg bij een prof wielrenner, Rasmussen woog ca 60 kg: 420 Watt . 1 pk = 736 Watt, dus Rasmussen leverde gemiddeld 0.57 pk. Een beetje Harley levert meer dan 50 pk). Zolang de riem juist behandeld wordt zal hij niet breken, dit is uitvoerig getest.


- Wat doet vuil op de riem? In het "voortandwiel” zitten gaatjes waar de tanden van de riem invallen, hierdoor wordt het vuil dat op de riem zit erdoorheen geperst en is het dus geen enkel probleem. In een enkel geval waar er bv grote hoeveelheden klei en ijs op het "voortandwiel” belanden zou het fout kunnen gaan, de ervaringen zijn er alleen nog niet om deze theorie te ondersteunen. Over het algemeen functioneert een riemsysteem alleen maar beter in winterse omstandigheden omdat een ketting volkomen droogloopt door de pekel.


- Is een riem zwaarder en/of duurder dan een ketting? Een riem is lichter dan een ketting en gezien de levensduur ook goedkoper. Een riem kost circa 69 euro, een goede ketting algauw 36,- (1 riem gaat ruim 2 keer een ketting mee).


- Kan hij overslaan? Wanneer de riem goed op spanning staat en juist gemonteerd is zal hij niet doorslaan. Een nieuwe snaar moet in enkele gevallen worden nagespannen tijdens de eerste servicebeurt. Bij aanschaf van een nieuwe fiets is deze beurt bij ons volledig gratis.


- welk onderhoud is nodig? Bij een onderhoudsbeurt van de fiets zal ook de spanning van de riem gecontroleerd worden. Wanneer de riem erg vies is kunt u hem gewoon afborstelen met een harde borstel en naspoelen met water. De riem heeft geen smering nodig waardoor hij ook schoon blijft. Zomers wanneer het warm is kan het zijn dat de riem geluid maakt. Dit wordt veroorzaakt door stof wat aan de riem blijft hangen. Dit kan opgelost worden door de riem met een harde borstel te borstelen.


-Kan een riem op iedere fiets ? Bij een riemaangedreven fiets is wel een speciaal frame nodig. De riem moet door het frame doorgehaald worden om hem te vervangen. Een fiets waar een ketting op gemonteerd zit is vaak niet te gebruiken voor een riem. Let wel op dat je een goed systeem kiest dat makkelijk in gebruik is. Santos heeft een goed systeem hiervoor ontwikkeld.